torstai 16. heinäkuuta 2015

Kesän lumoa Ådskärissä

Sunnuntaina 12.7. lähdimme ensimmäiselle yhteiselle lomapurjehdukselle. Yhden yön välipysäkki oli sijainniltaan loistavassa merikarhusatama Tammossa. Vajaan 40 mailin purjehduksella sää oli ihan mukava: + 17 astetta haaleaa kesälämpöä ja tuuli vaihteli siinä 5-9 m/s välillä. Pariin otteeseen uhanneet sadepilvet päästivät vain muutaman pisaran sadevaatteillemme. Tammossa olimme ennen seitsemää illalla ja ihan riittävän nälkäisinä sekä väsyneinä. Olut Spritellä, lasagne uunista ja puolikas jakso Hercule Poirottia oli taas toimiva resepti sammua keulaan lähes täydessä, mutta rauhallisessa satamassa.

Aamulla nautimme lomatunnelmissa aamiaista takakannella uudella säkkipöydällämme, joka kuuluu säkkikansituolimme kanssa samaan design-perheeseen (eli itse nikkaroitu purjepusseista ja styroxkuulista). Leppoisan aamun aineksiin kuului myös jutustelu naapuriveneen mukavan miehistön kanssa. Karhusatamissa tällainen kiva jutustelu on ihan tavallista, vierasvenesatamissa aika harvinaista.

Aika pian aamiaisen jälkeen kehittyy polte päästä taas merelle. Pieneksi alkulämmittelyksi ajoimme koneella plägässä, mutta pian pääsimme tuulta nopeammin codella, eli 5 solmun (2,5 m/s) tuulessa 6 solmua ja matka taittui koneella hurisuttelua mukavammin. Ennen Öröta tuuli hiipui uudestaan ja jouduimme turvautumaan dieselponien voimaan. Kun ohitimme Örön kello 14.15, se näytti todella täydeltä ja vielä sinne ajoi jonossa viitisen venettä sisään. Örö on nyt niin suosittu, että jätämme siellä vierailemisen jonnekin tulevaisuuteen. Sitä paitsi kuulimme, ettei se ole ihan valmis ennen kuin ensi vuonna.

Katsokaa mikä namu tuli vastaan!

Merikarhusatama Ådskär sijaitsee lähellä Örötä Rosalan saaristossa ja sieltä näkee aavan meren sekä Bengtskärin majakan. Olemme käyneet siellä aiemmin perheveneellä, mutta Kaminamille tämä oli ensimmäinen kerta. Sisäänajo on tarkka ja hiivimmekin sen hyvin hissukseen. 22 mailin matkaan kului hiljaisilla tuulilla neljä tuntia. Alle neljä tuntia ei olisikaan purjehduspäivä eikä mikään.

Kävelyretki Ådskärissä vaatii vähän reitinsuunnittelua. Kalliot ovat kuin saaria läpitunkemattomien katajaryteikköjen meressä.

Monet Äiti-Kipparin ja Isi-Kipparin karhukamut ottavat meidätkin kavereikseen ja tulevat juttelemaan, mikä on tietysti kauhean mukavaa. Seniori-seilaajat ovat kokeneet kaikenlaista, osaavat peilata saaristossa tapahtuneita muutoksia historiaan ja heillä on paljon osaamista ja jänniä tarinoita.

Paikan nähtävyys on jättiankkuri sekä näkymät Bengtskärin majakalle.  Näiltä ulkosaariston vesiltä on löydetty ankkureiden lisäksi mm. tykkejä. Tässä on hyvä paikka tuijotella merta, jos siitä ei matkalla saanut tarpeekseen. Samalla on mahdollista bongata mm. harmaahylkeitä, haahkoja, suloisia riskilöitä sekä ruokkeja. Jätän aina myös mahdollisuuden pyöriäisten näkemiselle, jossainhan niitä täytyy olla.

Olimme neljäs vene satamassa, mutta illan mittaan meitä oli lopulta 14 venekuntaa kesäisestä saaristosta nauttimassa.

Olipa mukava, ettei karhuyhteisö jätä ketään ilman saunaa. Nyt kun veneitä oli paljon, päätettiin järjestää miesten ja naisten yhteissaunat. Näin monta venekuntaa olisi muuten saunonut kellon ympäri aamuun.

Ilta oli kaunis ja täällä pääsi kokemaan kesän kaikilla aisteillaan. On muuten aika kätevää, että meillä on eri puhelinliittymät. Yleensä joko dnan tai Elisa Saunalahden nettiyhteys toimii, ainakin ajan kanssa, ja toimivasta puhelimesta voi jakaa netin muihin laitteisiin. Että saadaan katsottua ne Hercule Poirotit ja päivitettyä blogia jatkossakin.

Tiistaiaamuna heräsimme Ådskärissä pääskyherätyskelloon, jonka sirkutus saa kyllä erityisen hyvälle tuulelle, vaikka muuten olisi saattanut vielä hetken nukkuakin. Olen kyllä kiitollinen joka ikisestä arkipurjehduspäivästä ihan erikseen - tätä vapautta on odotettu huhtikuusta alkaen!

Tällä hetkellä olemme jo Helsingin saaristossa ja huomenna jatkamme Helsinki cityyn. Sen jälkeen suunnitelmat ovat vielä auki ja katsomme päivä kerrallaan.

Mukaavaa viikonloppua kaikille -
helteitäkin on kuulemma taas tulossa!